International TD-14 - Väsymätön sotakone

International TD-14 – Väsymätön sotakone

Internationalit mielletään melkein poikkeuksetta traktoreiksi ja kuorma-autoiksi. Harvemmin tulee Suomen kamaralla vastaan telaketjuilla varustettua Natikkaa, jossa on jättisuuri kyntöaura perässä.

Lue koko artikkeli lehdestä! Tilaa kotiisi | Etsi lähin myyntipiste

3 kommenttia

25.01.2011 klo 17.22 Yki Kärnä kirjoitti:

Onko vielä omalla moottorilla, se jossa oli pensakone samassa, moottorin oikealla puolen pensavehkeet ja sytystulpat ja vasemalla dieselvehkeet, voi olla että on jossakin käyttöä tuolle koneelle, mutta siitä myöhemmin!

05.02.2011 klo 13.17 J Saarela kirjoitti:

Taas pitää kertoa, että Kemijoki Oy:llä oli Petäjäskosken ja Valajaskosken voimalaitostyömailla vv. 1956-1959 käytössä kaksi punaista International TD 24 puskutraktoria. Isäni ajoi näitä ja kertoi, että kone toimi sekä bensalla että dieselillä, eli ensin käyntiin bensakoneena ja sitten kun oli lämminnyt, vaihdettiin dieselille. Kone oli kai Waukesha-Hesselman-tyyppinen monipolttoinekone jonka teho oli 150hv. Volvo-kuorma-autoissahan oli sota-aikana tämäntyyppisiä koneita. Lisäksi molemmissa teloissa oli vielä planeettavaihteisto, joten kääntö onnistui tehokkaasti kuormaa lykättäessäkin.

08.02.2011 klo 9.34 Yki Kärnä kirjoitti:

Natikasta, niin minunkin isäni ajoi ja olen itsekkin ajanut näitä Joensuulaisella urkoitsijalla oli kaksi näitä 14:sia ja niissä oli natikan oma moottori, siinä oli tosiaan kolmas venttiili sylinterin kannessa, jolla palotila suurennettiin pensiini käynnistyksen takia ja jos startti moottori ei ollut kunnossa tai ei akussa ollut virtaa niin se läksi aika herkästi käyntiin veivillä, mangneetto sytytys,tosin jalalla piti veiviä käyttää. -70 luvun lopulla niistä moottoreista aika loppui, niin vaihdettiin Volvo Viikingin kone, no nyt on sekin jo jumissa… tai kytkin levy ruostunut vauhtipyörään! Autoteknillisessä käsikirjassa dieselmoottori 2 v.1966, on tekniset tiedot ja kuvia international harvesterin moottoreista