vr-dr13-2349-alsthom

Dr13-dieselveturi – Rautateiden ranskatar

Ranskalainen tapa suunnitella liikennevälineitä on perinteisesti ollut rohkean edelläkävijän maineessa. Tästä johtuen se on myös herättänyt keskustelua ja mielipiteitä muita enemmän. Samaa kaavaa noudatti ranskalaisen Alsthomin kehittämä Valtionrautateiden raskas dieselveturi Dr13. Tuskin mikään muu VR:n veturityyppi on jakanut mielipiteitä yhtä voimakkaasti kuin rumankaunis Alstikka.

Lue koko artikkeli lehdestä! Tilaa kotiisi | Etsi lähin myyntipiste

3 kommenttia

24.03.2011 klo 7.24 H0-harrastaja kirjoitti:

Tätä veturityyppiä oli käytössä vain Suomessa. Veturi on myös suosittu rakentelukohde pienoisrautatieharrastajien parissa. Mittakaavana H0/ 1:87. Rakennussarja on kotimaista, laadukasta piensarjatuotantoa, eikä sitä ole enää saatavana. Sarja on messinkiä, joitain resiinivaluosia, 2-moottorinen. Muutama veturimalli näkyy liikkuvan alan tapahtumissa.

25.03.2011 klo 17.49 Veertti kirjoitti:

Hyvä artikkeli tosi hyvästä veturista,oli vaan pikkasen
oikukas ajettava,vaan kun oppi käytön niksit ni´ei ollu
mitiä hätiä!Oli muutes yksilöitä jotka vaa eri ajotekniikkaa että pärjäs.
Tekstissä on muutes virheellisesti”suurtartunta”toteutus
ei ole hammaspyörillä-vaan on sähköisesti päägeneraattorin
negatiivisella omamagnetoinnilla ajoportailla 1-23 toteutettu-25 portaalla alettaan antaa vierasta positiivista magnetointia magnetoitigeneraattorilla,ja 26
portaalla vierasmagnetointi on suurempi kuin normaalitartunnalla. Kyllä sillä sai kaapimaan tyhjää,etenti etutelin pyörät löi joutilasta herkästi!
Että semmoinen peli,kymmenen vuoden yhteiselosta ei ole
kun positiivisia muistoja ja haikeus jäljellä.
Kertaakaan ei jättäny matkaa kesken ja myöhässä lähtöajan
sai ajamalla kiinni. Paras oli 2310 numeron Hr13,vaan se on liian pitkä juttu!
Näistä sähköpeleistä Sr1-Sr2————Pendot puuttuu sielu ja yksilöllisyys.

01.06.2011 klo 16.41 Tomppa kirjoitti:

Hyvä peli oli pikajuniin ja myös tavarajuniin, ja Petri P. Pentikäiselle selainen sanota että jos verataan DV-12 ja DR-13 niin Dv-12 olivat öjyn lmmittimiä verattuna diesl sähköiseen dr-13. Kun ne joutuivat koville niin jos jähdytys toimi niin ei dr-13 olut moksikaan mutta dv-12 oli kesällä vaihteiston lämmön nousun kanssa vaikeuksissa. Olihan niissä (Dr-13)omat oikkunsa ja se sähkö kaavio oli todella mahtava opiskeltava. Sen opin kun Eino Leideniltä sai niin sen muistaa, vai kultaako aika muistot.